dinsdag 18 oktober 2016

Thema zwemmen

Bij de start van het thema hadden we nog een paar prachtige zomerse weken aan het begin van het nieuwe schooljaar. Op 14 september ( !) organiseerden we nog een badjesdag op het plein; ongelooflijk!

Het prentenboek waar we mee begonnen was : " Kikker en de warme dag" . Dit gaat over haas die niet durft te zwemmen. Alle vriendjes kunnen afkoelen in het water, behalve hij. Tot zijn vrienden een oplossing bedenken.

De kinderen in de klas vonden het heerlijk om dit verhaal uit te spelen. Dat kan heel simpel met hoedenstroken in kleur, met wat ogen en oren erop.
Natuurlijk spelen we het verhaal ook aan de verteltafel.




Bij het thema zwemmen zijn heel wat prentenboeken te vinden! Hier zie je ze staan boven de verteltafel.

We maken allerlei knutselwerkjes passend bij het thema; 
ook de woorden als " vlot" en " schaduw" komen nog eens voorbij.

Na ongeveer 2 weken is het tijd voor een nieuwe impuls en vinden we een zwemtas.




een woordweb bij het thema, in categorie├źn 

vaste prik: een kijkplaat en kritisch luisteren



knippen en plakken, maar ook reeksen maken.


In het winkeltje kun je nog een ijsje kopen...



We lezen natuurlijk ook Aadje piraatje en zingen het bijpassende liedje


Het spelscript; we gaan naar het zwembad.
In de hal hebben we van 6 matten, een blauw zeil en twee ballenlijnen en van omplakte wc-rollen een zwembad gemaakt. Na de zwemles krijg je een sticker voor in je zwemboekje.
 ( lees-schrijf)




Bij  de kleine blokjes bouwen we zwembaden. 


aan het einde van het thema zwemmen alle kinderen af ( in de gymzaal) 
en krijgen ze hun " diploma" !

Opa, oma, ik heb mijn diploma!
Papa, mama kijk ik heb mijn A
Broertje, zusje, krijg ik nou een kusje
ik heb mijn diploma
Hieperdepiep! Hoera!!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen