dinsdag 14 juni 2016

Thema de baby


De directe aanleiding voor dit thema is de geboorte van een zusje van een kind uit de klas.

We starten het thema echter met een prentenboek: " Raad eens hoeveel ik van je hou" 
Een heerlijk boek waarbij er veel uit te beelden valt, zowel met de knuffels ( ooit via de Hema) als met je eigen lijf.

Ik vind starten met een boek altijd  fijn: vaak zijn er wat losse werkbladen en eventueel een kleurplaat voor handen via het WWW. Handig voor in de weektaak zo'n eerste week.

Daarnaast kunnen we meteen mindmappen ( met het model " wie-waar- probleem- oplossing" )
en scenes uit het verhaal tekenen.

De kinderen vinden het heerlijk om aan de verteltafel te spelen en genieten van de " voorstellingen" die er gegeven worden.

In dit geval hebben we ook de achtergrond gemaakt. ( herhaling van een landschap tekenen toen we het over het museum hadden)



De tweede dag hebben we meteen een volgende startactiviteit: we bekijken in tweetallen een kopie van een echo.
En de vraag luidt natuurlijk; wat is dit?

Na wat heen en weer gepraat komen we er al snel uit: dit is een echo.
Maar van wie dan?
Hij is van de moeder van de huishoek!

????

Nou, als Britt in de huishoek speelt, is Britt zwanger, maar als Lotte in de huishoek speelt is Lotte zwanger..
Ah, zo!

Luidt meteen de volgende vraag: wat hebben we nodig als we een kindje verwachten?? Er wordt meteen een lijst gemaakt met benodigdheden en wensen. De eerst volgende speelwerktijd wordt er meteen driftig gespeeld.



We verzamelen spullen; een aankleedkussen, een  commode, een wieg, met lakentjes, luiers, kleertjes en we maken zelf een prachtig behangetje voor in de babykamer.


We maken een mindmap.
Eerst schrijft de juf alle woorden op die we al weten die te maken hebben met de baby. Daarna ( een volgende kring) heeft ze kaartjes mee en sorteren we de kaartjes in hoepels, dit worden de takken van de mindmap.

We leren natuurlijk ook enorm veel bij:
hoe groeit een baby in de buik, bijvoorbeeld.








Vooral het babyboek met echte foto's van een baby in de buik is populair.
(Boven de themaboeken zie je nog de `schrijfdans ooievaars ( van een liggende acht) en een fijn-motorisch werkje, propjes maken.)



Wanneer de kinderen na het weekend weer op school komen is het dan zo ver;
de baby is geboren!

Aan de huishoek hangt de vlag, de ooievaar staat ernaast!

We stemmen over de naam van de baby ( leuke telactiviteit!!) en maken geboortekaartjes.

Aan de ouders is in een themabrief al gevraagd of ieder kind een envelop met zijn of haar adres en eventueel een postzegel ( als een kind verder van school woont) wil meegeven.
Wanneer de geboortekaartjes klaar zijn ( mooie activiteit voor 2 meiden die al kunnen lezen en schrijven) lopen we met de enveloppen met een postzegel naar de brievenbus.

We gebruiken de plattegrond van de wijk en maken twee handige looproutes voor de kinderen die in de buurt wonen.
( in 1 keer duurt het te lang) We hebben het over onze huisnummers, over even en oneven.
Tijdens onze wandelingen benoemen we de nummers ook steeds.
daarnaast is er natuurlijk veel aandacht voor veilig oversteken!


Later komen de huisnummers nog eens terug in dit werkje.


Alle kinderen nemen zelf ook hun geboortekaartje mee en een foto.


We eten natuurlijk ook beschuit met muisjes!
En we leren een geweldig lied waarvoor we onze eigen muziekinstrumenten maken.
Het woordje " beschuit" wordt ondersteund door krakend foliepapier en muisjes door kokers gevuld met muisjes.

De schudinstrumenten die we maken van de doosjes van " la vache qui rit" zijn erg populair!





In de watertafel hebben we allemaal flesjes die de kinderen mogen vullen met behulp van de kaartjes van kleuteridee.
Een prachtige activiteit.
In eerste instantie heb ik de kinderen gewoon lekker aan laten rommelen met de flesjes en water, maar na verloop van tijd werd het tijd voor wat verdieping. Heel leuk hoe ze ineens doorkrijgen wat de betekenis van de cijfers is!




Natuurlijk gaan er ook kinderen op kraamvisite bij de huishoek. Ze maken een slabbetje of een knuffeldoekje voor de baby, bij wijze van cadeau.




Er is ook nog een hoekje waar de kinderen kaartjes kunnen maken en schrijven voor de baby. Tot het einde van het thema aan toe blijft dit erg populair.



Ten slotte nog een keuze knutselwerkje. Ik zet vaak een doosje neer met een voorbeeld en de bijpassende materialen die kinderen zelfstandig kunnen maken.
Het wiegje was populair!


Het woordje " wieg" (en dan vooral de letter "w" en " g") staat centraal dit thema. De oudste kinderen hebben hierbij allerlei letteropdrachten gedaan.


Uiteindelijk hebben we het thema afgesloten met een mooi vaderdagcadeau passend bij het prentenboek " raad eens hoeveel ik van je hou" 
Ik heb een laddertje, de maan en de sterren op het krijtbord getekend en de kinderen daarbij op de foto gezet, met de tekst : raad eens hoeveel van je hou.

Al met al; 
wat een heerlijk thema!


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen