woensdag 20 april 2016

Thema de kip en het ei; de start

Aan de hand van het thema dat we afgelopen periode hebben gedraaid, kan ik denk ik heel goed mijn ( of eigenlijk onze)  werkwijze uitleggen.

Als uitgangspunt nemen we steeds het spel. Samen met mijn kleuterbouwcollega's zet ik de " rode draad" voor het thema uit. We werken steeds van vakantie tot vakantie over een thema. Elk thema heeft een duidelijke start en een einddoel.

Vandaag zal ik maar gewoon bij het begin, beginnen: de start van het thema.

Bij het thema " De kip en het ei"  beginnen we met een (gekookt) ei. De vraag is: Van wie is dit ei??

In tweetallen bespreken de kinderen van wie het ei zou kunnen zijn. ( We doen dit in de kring en dan hebben we het over " schoudermaatjes") een prachtige werkvorm waardoor iedereen actief is en meteen zijn ei ;) kwijt kan.
Wanneer ik de ideeën inventariseer komen we er al snel achter dat de meeste kinderen dit herkennen als een kippenei.

Goed. Maar waarom ligt dat ei dan hier?
Ook hierover praten de kinderen met hun schoudermaatje.
Dit leverde de volgende inventarisatie op:
- dit is het eerste ei en straks komen er nog veel meer en die mogen wij dan beschilderen ( het is vlak voor Pasen)
- we geven het ei water en dan komt er een dino uit ( na enig nadenken weten we dat idee komt van zo'n groeiei uit de speelgoedwinkel)
- juf heeft dit ei neergelegd want we gaan het over eieren hebben ...haha...

We besluiten nog maar even af te wachten wat er nog meer gaat gebeuren...



In de volgende speelwerktijden laat ik kinderen een tekening maken over een ei en wat zij hopen dat er in hun ei zit.
De voorkennis van kinderen wordt geactiveerd. Welke dieren komen er uit een ei??


De volgende dag heb ik platen mee van verschillende eieren ( via juf Janneke en ooit een poster uit een Pompoen) In tweetallen ( schoudermaatjes) bekijken de kinderen hun plaat en overleggen ze over hoe het ei er uit ziet en bespreken ze of ze weten van wie het ei is.
We bespreken dit vervolgens in de grote kring, waarbij ik gebruik maak van foto's van dieren. Wie hebben de eieren van dit dier??  Samen komen we tot de juiste antwoorden.

Op een later kringmoment pak ik het boek " Ik kom uit een ei" erbij en hebben we het ook over zoogdieren. We hangen de foto's op het prikbord en  ordenen de eieren; eieren van vogels, reptielen, insecten en vissen.

Blijven we natuurlijk nog zitten met dat ene ei....
Waarom hebben we een ei gevonden?
Ik ga " in role" als de boerin en vraag de kinderen of ze mijn kip hebben gezien..Ze heet Dottie. Natuurlijk vertellen de kinderen vol overgave dat ze de kip niet hebben gezien, maar wel een ei..

Wordt vervolgd..







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen