vrijdag 22 april 2016

De Boerin en Dottie; teacher in role


Vorig schooljaar heb ik samen met een collega een workshop gevolgd bij De Activiteit waarbij er veel aandacht was voor " teacher in role" . Wij hadden de ervaring dat dit weliswaar erg leuk is, maar dat er ook altijd een paar slimmeriken tussen zitten die hier niet in mee kunnen gaan.

Tijdens de workshop werd uitgelegd dat het het beste werkt om voor de ogen van de kinderen in rol te gaan. Inmiddels heb ik daar mijn eigen draai in gevonden. Ik  laat het attribuut zien wat voor een bepaalde rol staat en vertel dat wanneer ik dat aan/ op/ om heb, niet meer de juf ben, maar iemand anders. Als ik het attribuut af doe, ben ik weer gewoon de juf.  Soms vragen de kinderen of het echt is, willen ze graag laten merken dat ze heus wel weten dat het nep is, en dan zeg ik ook dat we het spelen.  Ik zeg dan ook; speel maar mee! Werkt super!

Nu heb ik gekozen voor een boeren zakdoek. Als ik die omknoop ben ik de boerin. De boerin praat wat harder, maar ligt nog gewoon dicht bij mij.

Zoals ik al eerder beschreef kwam de boerin vragen of we Dottie,  haar kip,  hadden gezien. De kinderen begonnen meteen te vertellen dat ze wel een ei hadden gevonden.
Al snel blijkt dat de boerin blij is met dat ei, want daar verdient ze geld mee.

Maar waar is haar kip nou? Ze is wit, met een rood kammetje op haar kop...
Willen de kinderen niet naar haar uitkijken??

Dezelfde dag nog vinden we Dottie in een hoekje van de klas. Ze is heel verlegen maar wil wel heel zachtjes in het oor van de juf praten...
Ze vertelt dat ze zo moe wordt van al die eieren leggen.. Ze wil wel een tijdje rust...
Maar het allerliefste wil ze een kuiken..
Wij besluiten dat Dottie wel bij ons mag logeren. En misschien kunnen we wel helpen? De boerin wil natuurlijk wel graag geld blijven verdienen, dus hoe komen we aan eieren???

In de daarop volgende speelwerktijd maak ik met een groepje kinderen kipjes ( van een wc- rol).

De volgende dag ligt er bij elke geknutselde kip een ei!! Nou ja!!
Zal de boerin nog langskomen vandaag? Dan kunnen we het haar vertellen. We tellen de eieren; het zijn er 8!

Natuurlijk komt de boerin nog langs. Ze hoort van onze kippen die eieren leggen en van het probleem  van Dottie. We sluiten een " deal";  onze kippen leggen eieren voor de boerin en Dottie mag nog even blijven  logeren..

Vanaf nu leggen de kippen ( bijna) elke dag een ei, we tellen de eieren en stoppen ze in dozen.
Voor Dottie bouwen we ( steeds weer opnieuw) prachtige hokken in de bouwhoek.





Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen